1929

Suomalaisella sillikalastuksella on pitkä ja kunniakas historia.

Ensimmäisenä ”hopeaparvien” perään pohjoiselle valtamerelle lähti jo vuonna 1929 sillilaiva Petsamo ja pian tämän jälkeen muutkin seurasivat esimerkkiä ja kalastus jatkui aina sotiin saakka.

Melko pian sotien jälkeen suomalainen sillin valtamerikalastus elpyi ja vuosittain useat laivastot purjehtivat Islannin vesille. Kuuluisin näistä sotien jälkeisistä laivastoista on Rymättylässä toiminut Saukko-laivasto.

1940-

Saukko-laivasto ja Saukon silli

Rymättyläläinen Saukko-laivasto teki ensimmäiset sillinpyyntimatkat Islannin vesille 1940- ja 1950-lukujen vaihteessa ja jatkoi toimintaansa aina vuoteen 1975 saakka.

Saukot, joita parhaimmillaan oli neljä kappaletta, lähtivät pyyntimatkoilleen loppukeväällä ja palasivat Rymättylän sillisatamaan keskikesällä parhaaseen uuden perunan aikaan. Saukot tekivät kalastusmatkoja Islannin vesille ja aina Jan Mayen saarille saakka.

Sillikantojen ehdyttyä Islannin vesiltä 1960-luvun lopulla siirtyivät Saukotkin kalastamaan Norjan vesille ja Pohjanmerelle. Pyyntimatkoja tehtiin kesällä ja loppusyksyllä. Matkojen kesto oli 2-3 kuukautta.
Silli oli niihin aikoihin monesti loppunut Suomesta, joten Saukkojen paluuta todella odotettiin ja niiden matkaa kalastusalueille, saaliita sekä paluumatkaa saaliineen seurattiin todella tarkasti.

Saukon sillin saapuminen Rymättylään oli vuosi vuoden perään todella suuri tapahtuma, josta uutisoitiin kaikissa valtakunnan tiedotusvälineissä.

Suomalainen sillinkalastus ja Saukko-laivaston vuotuiset pyyntimatkat päättyivät vuonna 1975.
Kalastusmenetelmien kehityttyä silli pyydettiin lähes sukupuuttoon ja sen vuoksi kalastus kiellettiin kokonaan. Kalastuksen uudelleen alettua Suomi ei enää uusinut kansainvälisiä kalastussopimuksiaan ja suomalainen valtamerikalastus päättyi.

1990-

Uusi Saukon silli

Rymättylässä sillilaivojen saapumista on juhlittu vuodesta 1990 saakka, jolloin Boyfood Oy ensimmäisen kerran toi laivalastillisen uutta Saukon Silliä Rymättylän sillisatamaan. Sillilaivan saapuminen oli 1990-luvulla näkyvä tapahtuma, ja sillilaivaa vastaanottamassa on vuosi vuoden perään ollut tuhatlukuinen juhlijajoukko.

Suomen silliteollisuus

Oman kalastuksen myötä kehittyi Suomeen myös vahva silliteollisuus. Rymättylän Säilyke, Kalayhtymä, Porkkalan Säilyke ja Turun Kala olivat suurimpia aina 1980-luvulle saakka.

Boyfood Oy tuli markkinoille vuonna 1977 tuotemerkkinään tunnettu Boy. Boy-sillejä on tarjolla laaja valikoima kokonaisesta perinteisestä tynnyrisillistä vakuumipakattuihin silleihin ja sillisäilykkeisiin.

Boyn sillit kuuluvat tänä päivänä Orkla Foods Finlandin tuotevalikoimaan, täydentäen täten yrityksen vahvaa silliosaamista. Orkla Foods Finlandin tuotesalkku sisältää Boyn lisäksi koko kansan tuntemat Ahti-, Abba- ja Vesta-sillit..